De eerste week zit er op - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Sjors Storms - WaarBenJij.nu De eerste week zit er op - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Sjors Storms - WaarBenJij.nu

De eerste week zit er op

Door: Sjors

Blijf op de hoogte en volg Sjors

13 Augustus 2014 | Dominicaanse Republiek, Ciudad Trujillo

Hola gente!

Donderdagavond zijn we in een typisch Dominicaans tentje beland in la Zona Colonial (meest toeristische gedeelte van de stad, het echte oude koloniale stadscentrum) met het hele gezin inclusief wat familie en vrienden, waaronder twee Duitse meiden. Als Europeaan wordt je spontaan jaloers van de manier waarop de mensen hier dansen: iedereen schudt met de heupen en danst op salsa-, bachata- en merenguemuziek alsof het heel makkelijk is. De familie had al gauw door dat ik niet zo bekend was met die dansvormen, dus voordat ik het wist stond ik met m'n Dominicaanse zus Wileidy en gastmama Juana op de dansvloer de salsa te dansen (lees: een poging tot). Daarna zijn we nog in een kleine club beland waar echte latino reggaeton wordt gedraaid, en na het nuttigen van kleine cubos (emmertjes) sterke drank zijn we met een korte tussenstop bij een hoekwinkeltje met overheerlijke warme broodjes naar huis gereden.

Zaterdag zag ik Ilhaan voor het eerst, een meisje dat via hetzelfde stagebureau ook vanuit Nederland hier in Santo Domingo stage loopt bij Listín Diario. We hebben in een huge shopping mall rondgelopen en gepraat onder het genot van een hapje en een drankje. Het is best absurd om het contrast te zien met rijkdom/armoede: in de stad zelf zien de huizen en wijken er niet al te florissant uit, maar als je dan in zo'n super groot en chique winkelcentrum rondloopt met allemaal dure merken is dat wel even een groot verschil. Fun fact: overal waar mensen met geld komen (supermarkten, winkelcentra etc.) staat een aardige meneer met een dikke shotgun voor de deur. Hier had Aida me al voor gewaarschuwd, maar als je er niet op bedacht bent kijk je er wel even raar van op.

Zondag was echt een geweldige dag. We moesten om 7 uur verzamelen voor ons tripje, maar 3x raden, ermee rekening houdende dat de Dominicanen het rustig aan doen vertrokken we uiteindelijk pas om 8 uur richting Bayahibe. Eenmaal aangekomen na een rit van anderhalf uur gingen we verder per catamaran. Deze voer gedurende 2 uur richting dat wat een stukje hemel op aarde bleek te zijn: Isla Saona! Toen we aankwamen had ik pas echt het gevoel dat ik in de Dominicaanse Republiek was, want wat was het machtig mooi. Met parelwitte stranden, een strakblauwe zee, de Caribbische zon, en in het gezelschap van super aardige mensen had ik echt een top dag. Op de terugweg maakte we nog een stop met de speedboat bij een piscina natural (natuurlijk zwembad), waar het water kristalhelder was en waar we de gelegenheid hadden om nog lekker te zwemmen, met zeesterren!!!

De dag erna ging alweer om 6 uur de wekker want Wilman en ik gingen weer rennen. Het is en blijft een stuk lastiger hier vanwege de luchtvochtigheid, maar het gaat al steeds beter. Na een verfrissende douche was ik klaar voor mijn eerste stagedag. Na een korte presentatie over de missie, visie, en normen en waarden van het bedrijf kon ik aan de slag bij de afdeling revistas (tijdschriften). Ik werd ontzettend vriendelijk en gastvrij ontvangen door mijn bazin Rosanna Rivera door middel van een zoen en een omhelzing. Ze vertelde trots dat ze wel eens in Amsterdam was geweest en het daar top vond. Ik ben momenteel bezig voor de tijdschriften el Ritmo Social (verschijnt eens in de 2 weken) en el Ritmo Platinum (verschijnt twee keer per jaar), waar ik artikelen voor moet schrijven. Bij de laatste gaat de komende uitgave over de politiek in de wereld dus dat is precies in mijn straatje! Ik heb deze twee dagen nu bijvoorbeeld aan een artikel over de Kennedy's gewerkt en die is nu af. Super interessant allemaal. Mijn naam komt ook echt bij het artikel te staan, best lollig om 'Sjors Storms' te zien staan tussen alle exotische Dominicaanse namen. Het enige is dat het Spaans wel echt moeilijk is, op papier is het allemaal leuk en aardig maar face-to-face communiceren met mensen blijft nog lastig. Iedereen praat ontzettend snel (zo lijkt het al gauw, dat zal in Nederland waarschijnlijk hetzelfde zijn) met een best wel heavy Dominicaans accent waar ik nog niet aan gewend ben. Maar, ik hou stug vol, vraag altijd of ze wat langzamer willen praten en dan gaat het stapje voor stapje de goede kant op. Nu ga ik me klaarmaken voor een avondje bowlen, morgen nog een dag stage en dan heb ik al weekend!!!

Buenas noches y saludos desde Santo Domingo,
Sjors

  • 13 Augustus 2014 - 23:18

    Pilar Awad:

    Prachtig geschreven! Gefeliciteerd! Ben erg blij dat jij aan het genieten ben van ons land, ik verheug me al op je reisverslag van de tweede week!!! Heb alleen maar een opmerking over website, was verbaasd staat "Ciudad Trujillo" in plaats van Santo Domingo, onze hoofdstad. Is de website 53 jaar in het verleden??? Keep enjoying!!!

  • 14 Augustus 2014 - 15:37

    Hans Schop:

    Tja Pachi, dat kan niet hè.

    Met kippenvel en vol weemoed dit verhaal gelezen. Het doet me denken aan de tijd dat ik in Santo Domingo aankwam en de duane beambte tegen me begon te praten. Ik dacht ik ben in Moskou, nee dat kan niet daar is het veel te warm voor .....


  • 20 Augustus 2014 - 09:10

    Dorien:

    Sjoon Sjors det ver dich mit dien verslage kinnen volge. Zo es ich leas hub se et good getroffe mit ein leuk gastgezin. Heel veul succes mit zien stage...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjors

Actief sinds 01 Juli 2014
Verslag gelezen: 632
Totaal aantal bezoekers 16004

Voorgaande reizen:

06 Januari 2016 - 10 Augustus 2016

Stage in Buenos Aires

10 Augustus 2015 - 20 Augustus 2015

Op bezoek in Iran

05 Augustus 2014 - 27 Januari 2015

Stage in Santo Domingo

Landen bezocht: